Wanda
Strabbing
Tijdens mijn opleiding als SPH-GGZ agoog leerde ik te kijken naar het groter geheel, dacht ik. Ik leerde kijken naar wat het kind nodig had en hoe ik hierop kon anticiperen. Ook leer ik met moeilijk gedrag om te gaan. Ik leerde psychiatrische ziektebeelden herkennen en manieren om hiermee om te gaan. Maar wat ik niet leerde was dat de meeste kennis ligt bij het gezin. Dat voorbeelden die in hun situatie spelen, leidend zijn om houvast te kunnen krijgen, om veranderingen teweeg te kunnen brengen. Soms is de oplossing bedenken geen haalbaar doel en maakt dit proces de hulpvragen ingewikkelder. Ik kijk naar welke behoefte er speelt binnen het gezin en we kijken samen naar welke stappen er passen bij de hulpvragen die er liggen.
Wat ik niet leerde was begrip bij ouders en belangrijke anderen te creëren waarom dit gedrag is zoals het is. Doordat er te weinig begrip en kennis is door ouders, school, werk of de directe omgeving, voelen ouders en/of de persoon met een neurodivers brein, zich niet gehoord of gesteund. Mijn ervaring is dat dit doorwerkt in het vertrouwen op jezelf, de belastbaarheid van het gezin en de inzet binnen het traject.
Als moeder van twee kinderen met autisme weet ik hoe ingewikkeld het kan zijn. Opgroeiende kinderen met autisme en/of ADHD, de extra uitdagingen die dit met zich mee brengt, de frustraties, maar ook zeker de verbinding die je hebt met je kind. De wereld om ons heen die maar niet lijkt te begrijpen waarom het jouw kind niet lukt en waarom jij toch altijd zo moe bent. Dat moest anders, besloot ik. Daarom ben ik gestart met mijn eigen bedrijf, PASSie 4 Life Coaching om zo de weg te kunnen wijzen in de wirwar aan hulpverlening, meningen en goed bedoelde adviezen.
Ik help jongeren, ouders, volwassenen en scholen die te maken hebben met iemand met (kenmerken van) autisme en /of ADHD bij het krijgen van meer rust, meer begrip en inzicht door maatwerk, praktisch aan de slag te gaan met tools en tips en te focussen op wat wel kan door de stress te verminderen zodat er ruimte komt voor begrip en ontwikkeling zowel bij de jongere zelf als diens ouders/verzorgers en het onderwijs.
Ik geloof dat autisme en/of ADHD een kracht kan zijn en er veel meer mogelijk is wanneer er meer praktisch ondersteunt wordt met out of the box oplossingen.
Ik bied ervaringsdeskundigheid als moeder, in combinatie met mijn ervaring als SPH-GGZ agoog, met ruime ervaring binnen de (ambulante) jeugdhulpverlening, de V(S)O en PO scholen, de volwassen GGZ en gesloten jeugdzorg.
Ik wil ouders, kinderen en scholen laten zien hoe uniek een persoon met een neurodivers brein is. Welke mogelijkheden en krachten er wél zijn. Meer begrip, rust en mogelijkheden creëren. Ik wil alle betrokkenen kunnen zien en horen om van daaruit rust en de mogelijkheid om tot ontwikkeling te kunnen komen, samen te creëren.